Stretching po treningu ?

Stretching po treningu ?
Dlaczego nie doświadczysz go na moich treningach ?

Aby w pełni odpowiedzieć na to pytanie należy zastanowić się czym jest rozciąganie ? Ponadto należy rozgraniczyć stretching statyczny od dynamicznego.

Dynamiczny - to ten, który wykonujemy w rozgrzewce - ma na celu przygotowanie stawów i więzadeł do treningu, a także ma zapobiec napięciom i kontuzjom.

Statyczny - ma na celu zapobieganie przykurczom mięśniowym, zwiększyć elastyczność mięśni
i ścięgien, przywrócić ruchomość w stawach i zoptymalizować ich funkcjonowanie
. Jednak, aby str. statyczny był skuteczny należy "wyciszyć" ciało i przede wszystkim trwać w przyjetej pozycji ok. 1 minuty lub dłużej.

Podczas treningu pracujemy na większych zakresach, niż w przypadku spoczynku. Tzn. nasze mięśnie pokonują większą drogę i większy opór, niż gdy chodzimy, stoimy i ograniczamy się do podstawowych aktywności w ciągu dnia. Oznacza to, że podczas treningu oddalamy od siebie przyczepy mięśniowe, czyli rozciągamy się. Dlatego uważam, że nie ma potrzeby robienia tego po treningu, ponieważ przyczepy mięśniowe i tak zostały już od siebie oddalone w trakcie zajęć.

Skuteczny stretching (czyli taki, który spowodowałby powiększenie zakresu ruchu w stawach i rzeczywiście zwiększył naszą ruchomość) powinien trwać osobną jednostkę treningową i być powiązany z prawidłowym oddychaniem. Dlatego tak często zachęcam moich podopiecznych, aby korzystali z osobnych zajęć rozciągania lub mobility dostępnych w każdych klubach fitness.

Właśnie dlatego na moich treningach nie poświęcamy czasu na rozciąganie 10 minuntowe, które i tak byłoby nieefektywne ze względu na ograniczony czas jego trwania, a także brak rozluźnienia ciała (po zajęciach wzmacniających mięśnie są zmęczone, spięte, a taki nagły stretching może prowadzić do naderwania struktur mięśniowych).

Zdecydowanie bardziej jestem za stosowaniem na końcu treningu rotacji i mobilizacji kręgosłupa lub odcinków obciążonych podczas treningu, co pomoże Ci pozbyć się ewentualnych dolegliwości bólowych
w odcinkach lędźwiowym i piersiowym.

Podsumowując...

Rozciągajcie się! Jest to niezbędny element do tego, abyście osiągnęli znaczny postęp niezależnie od tego jaką aktywność fizyczną preferujecie. Ważne tylko, abyście robili to dobrze i pamiętali, że stretching dynamiczny i statyczny to dwie różne techniki i każda z nich ma na celu coś innego.

Wkrótce kolejny wpis dotyczący łączenia treningów fitness tak, by uzyskać pożądany efekt. Zapraszam do śledzenia profilu na facebooku i instagramie.

                                                                                                                                                               Kate


Chcesz wiedzieć więcej o rozciąganiu ?
Zapraszam tutaj 
Możesz także zadać mi pytanie kliknij tutaj