Jak trenować i nie przeciążyć kręgosłupa ?

Jak trenować i nie przeciążyć kręgosłupa ?
Trening na siłowni może powodować nadmierne przeciążenia kręgosłupa. Poniżej kilka zasad, które pomogą Ci ich uniknąć.
  1. Co za dużo to nie zdrowo !

    Częstym błędem początkujących jest zdecydowanie za duża ilość treningów w tygodniu. Wówczas dochodzi do przeciążeń, a brak odpowiedniej techniki wykonywanych ćwiczeń może doprowadzić do szybkich kontuzji.
    Ilość jednostek treningowych powinna być zależna od stopnia wytrenowania, celu, a także być dostosowana do Twojego stażu treningowego.
    Pamiętaj, aby zachować 72 h przerwy pomiędzy treningami siłowymi obciążającymi te same grupy mięśniowe. To pozwoli na ich całkowite zregenerowanie i zapobiegnie przeciążeniom.   

    2. Wysypiaj się.  

    U
    kład ruchowy jest ściśle powiązany z układem nerwowym. Jeśli nie odpoczniesz wystarczająco, Twoje ciało nie będzie pracować efektywnie. Brak odpowiedniej regeneracji organizmu powoduje spowolnione reakcje w układzie ruchowym. Jeśli zarwałeś nockę i jesteś przemęczony zamień trening siłowy na rozciągający lub zmniejsz obciążenia, które zazwyczaj stosujesz.

3. Nie zapominaj o rozciąganiu. 

Traktuj je jako osobną jednostkę treningową, a nie „odhaczenie” po treningu siłowym. Efektywne rozciąganie spowoduje zwiększenie zakresu ruchu w stawach, a co za tym idzie polepszenie Twoich wyników w treningu siłowym - mięsień będzie miał "dłuższą" drogę do pokonania, dzięki czemu będziesz mógł zauważyć duży postęp.

Moim zdaniem nie wskazane jest rozciąganie na maksymalnych zakresach od razu po treningu siłowym. Dlaczego ? Więcej na ten temat TUTAJ 

4. Systematycznie pracuj nad mobilizacją kręgosłupa.

Rotacje i mobilizacje sprawią, że ćwiczenia, które wykonujesz w treningu siłowym nabiorą nowej mocy. Spróbuj dodać do rozgrzewki kilka z nich, a poczujesz zdecydowaną różnicę podczas treningu, szczególnie jeśli chodzi o zwiększenie dynamiki.

5. Dbaj o rozluźnienie napięć mięśniowych na bieżąco. 

Informuj swojego trenera o przeciążeniach, poproś go o rozluźnienie tzw. "punktów spustowych". Jeśli nie wie jak to zrobić, skorzystaj z usług dobrego fizjoterapeuty. 

6. Kręgosłup masz tylko jeden. 

Dlatego warto zastanowić się, co jest Twoim priorytetem ? Szczególnie wśród panującej mody na rzeźbienie pośladków i nadmierne obciążanie odcinka lędźwiowego. Jeśli skupiasz się tylko na jednej grupie mięśniowej i pomijasz w treningu siłowym ćwiczenia na przeciwstawne partie mięśniowe, możesz być pewien, że Twój kręgosłup długo tego nie wytrzyma.

Pamiętaj, że trening ma za zadanie zachowanie homeostazy w Twoim organizmie. Zbyt duża ilosć ćwiczeń na jedną partię mięśniową gwarantuje asymetrię sylwetki, zbyt duże napięcie jednych grup mięśniowych w stosunku do drugich. Wcześniej, czy później to odczujesz i wizyta u fizjoterapeuty będzie konieczna. Zastanów się czy warto ? 
 Trenuj z głową! :) 

                                                                                                                             K8



Zapraszam do współpracy, pełna oferta dostępna TUTAJ