Jak skutecznie łączyć treningi fitness ?

Jak skutecznie łączyć treningi fitness ?
Jak co roku o tej porze kluby fitness będą pękały w szwach. Noworoczne postanowienia wielu osób to m.in. zadbanie o swoje ciało i zdrowie. Moim zdaniem kluczowe są tu chęć zmiany dotychczasowych nawyków i motywacja. Ważne, aby stawiane cele były możliwe do zrealizowania. Zacznij od małych kroków i zadań, których realizacja przybliży Cię do spełnienia tych większych. Od czego zacząć ? Często spotykam się z wieloma pytaniami dotyczącymi treningów na sali fitness. Jakie treningi wybrać ? Jaka częstotliwość będzie odpowiednia ? Dla kogo przeznaczone są poszczególne zajęcia fitness ? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym wpisie.

 Najważniejszy pierwszy krok!

   Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z treningami na sali fitness wybierz maksymalnie 3 h zajęć w tygodniu. Na początku swojej drogi skup się na treningu całego ciała, a nie poszczególnych partiach. Możesz wybrać przykładowo 1 trening wzmacniający, 1 trening wytrzymałościowy i taki, który rozluźni powstałe napięcia
i zapobiegnie przeciążeniom, np. stretching lub mobility. Pamiętaj, że od tego jak zaczniesz zależy powodzenie Twojego celu w przyszłości.

 

Najczęściej spotykane zajęcia grupowe

ZAJĘCIA WZMACNIAJĄCE – mają na celu ogólne wzmocnienie podstawowych grup mięśniowych całego ciała lub poszczególnych jego partii. Do tego typu treningu najczęściej stosowane są przyrządy dostępne na sali fitness (hantle, sztangi, piłki, taśmy elastyczne, itp). Najczęściej znajdziesz je pod tymi nazwami:

· Shape

· Power Pump

· ABT

· Brzuch, uda, pośladki

· Cellulit stop

· Zdrowy kręgosłup

· Fit sylwetka

· Rzeźba całego ciała

· Płaski brzuch, itp.

ZAJĘCIA SPALAJĄCE – mają na celu redukcję tkanki tłuszczowej, przyspieszenie metabolizmu, a także ogólne wysmuklenie sylwetki i wzmocnienie podstawowych grup mięśniowych. Często prowadzone w formie obwodu lub treningu interwałowego z obciążeniem dostępnym na sali fitness. Najczęstsze nazwy to:

· HIIT

· Tabata

· Jumping fitness

· Trening obwodowy

· Turbo spalanie

· Trening typu crossfit, itp.

TRENING MIESZANY – to najczęściej spotykany typ zajęć fitness. Celem jest wzmocnienie podstawowych grup mięśniowych całego ciała, wysmuklenie sylwetki i redukcja tkanki tłuszczowej, a także praca nad wytrzymałością organizmu, czyli kompleksowy trening całego ciała. Są to m.in.

· TBC

· Full Body Workout

· Trening funkcjonalny/ ogólnorozwojowy/ całego ciała

· Hard work

· Functional step

· Inne nazwy (często z wykorzystaniem nazwy danego klubu)

ZAJĘCIA PROZDROWOTNE/ MENTALNE – ich celem powinno być rozluźnienie napięć, a także ogólna regeneracja organizmu, który często jest obciążony zbyt dużą ilością jednostek treningowych w tygodniu, a także wyeliminowanie słabych punktów, które każdy trenujący posiada. Należą do nich:

· Zdrowy kręgosłup

· Joga

· Stretching/rozciąganie

· Mobility

· Rolowanie

Najczęstszym błędem osób rozpoczynających swoją drogę z fitnessem jest całkowite pominięcie tego typu treningów.

ZAJĘCIA CHOREOGRAFICZNE – prowadzone w formie powtarzalnych układów ruchów do ściśle określonego tempa w muzyce. W zależności od celu zajęć i doświadczenia instruktora można w ten sposób poprowadzić wszystkie powyższe typy treningów. Dodatkowo są to:

· Step choreo

· Zumba

· Latino solo

· Inne zajęcia typu dance

Osobno należy omówić trening Pilates

Czym jest trening Pilates?

Nie jest to rodzaj treningu fitness. To system ćwiczeń połączony z oddechem, polegający na świadomej aktywacji mięśni całego ciała, których celem jest wydłużanie kręgosłupa (zapobieganie jego napięciom), a także wzmocnienie mięśni brzucha i mięśni głębokich dna miednicy.

Dzięki systematycznej i świadomej pracy jaką umożliwia ten rodzaj aktywności, ciało staje się jednolicie umięśnione, a to wszystko bez obciążania stawów i więzadeł (większość ćwiczeń wykonywana jest na macie przy użyciu przyrządów takich jak, magic circle, roller, piłka).

Trening polecany i bezpieczny dla kobiet w ciąży, osób starszych, tancerzy oraz wszystkich, którzy pragną osiągnąć efekt wysmuklenia sylwetki bez konieczności użycia obciążeń treningowych.

Jak uzyskać pożądany efekt ?

   Niestety ciągle spotykam się ze stwierdzeniem, że im więcej treningów siłowych, czy wytrzymałościowych w tygodniu, tym większych efektów można się spodziewać. To całkowicie błędne myślenie.

Trening ma być przede wszystkim skuteczny, czyli efektywny, a dla każdego to słowo będzie oznaczało coś innego. Nowicjuszom wystarczą nawet 2 jednostki treningowe w tygodniu, bardziej doświadczonym w zależności od wieku i zaawansowania, a także określonego celu mogą nie wystarczyć nawet 4h w tygodniu. Ilość Twoich treningów w tygodniu powinna być uwarunkowana postawionym przez Ciebie celem, a także określenia jego realizacji w czasie (!).

Najważniejsze, by trening był  dostosowany do Ciebie, Twoich możliwości, rytmu dobowego, a także aktywności ogólnej (ma tu znaczenie m. in. czym zajmujesz się na co dzień, czy pracujesz fizycznie, czy „za biurkiem”).

Nie istnieje „złoty środek” dla wszystkich. Ilość jednostek treningowych, a także ich rodzaj jest kwestią indywidualną każdej osoby i zależy od wielu czynników. O szczegóły najlepiej zapytaj trenera prowadzącego zajęcia w Twoim klubie. Pomocne mogą być poniższe wskazówki.

Jeśli Twój cel to:

·Spalanie tkanki tłuszczowej, szybka utrata kalorii - wybierz TRENING SPALAJĄCY, ZAJĘCIA MIESZANE

·Wysmuklenie sylwetki - wybierz zajęcia WZMACNIAJĄCE, Pilates

·Spalanie tkanki tłuszczowej oraz wyrzeźbienie sylwetki - wybierz treningi mieszane lub połącz dowolne zajęcia z grupy ZAJĘCIA WZMACNIAJĄCE, SPALAJĄCE.

Dla wzmocnienia efektów dodaj jeden trening z grupy PROZDROWOTNE/ MENTALNE.

·Zwiększenie świadomości wykonywanych ćwiczeń, większa kontrola własnego ciała – wybierz zajęcia z grupy PROZDROWOTNE/ MENTALNE lub Pilates.

Należy oczywiście wspomnieć, że trening oraz wszelkie ćwiczenia nie zastąpią zdrowego odżywiania i zbilansowanej diety, która jest podstawą do zmian w Twojej sylwetce.


 

Wkrótce kolejny wpis dotyczący podstawowych zasad zdrowego odżywiania, który pomoże Ci pozbyć się złych nawyków i osiągnąć sylwetkę, o której marzysz.

Jeśli masz pytania zapraszam do kontaktu.

Do zobaczenia na treningach!
                                                                                                                K8 ♥